Oprichting Stichting Velps-Heem

Velp heeft een rijke historie en verdient het om die voor het nageslacht te bewaren. Daarvoor hebben een paar enthousiaste Velpenaren het initiatief genomen voor de oprichting van de stichting Velps-Heem.

Doel van Velps-Heem is om zaken die daarvoor in aanmerking komen te verzamelen, vast te leggen, publiceren en presenteren van de geschiedenis van Velp:

• Verzamelen doen we samen met alle betrokkenen die daar informatie over hebben, zoals oude archieven, documenten, foto?s en andere materialen; -Dit alles rubriceren en voor het nageslacht vastleggen in goede samenwerking met BHIC (Brabants historisch informatie centrum); -Regelmatig thema gericht tentoonstellingen organiseren en/of boeken,lezingen over een bepaald thema publiceren.

Als stichting denken wij de continuïteit te waarborgen, makkelijker toegang te hebben tot allerlei documentatie en archieven, en in aanmerking te komen voor bijvoorbeeld subsidie e.d.

Stichting Velps-Heem

Schoolstraatje 2

5363TR Velp

Telefoon: 06-29596801

velpsheem@gmail.com

www.velpsheem.nl

Velp na de bevrijding op 17 september 1944

In september 2014 is het 70 jaar geleden dat de Engelse, Canadese  en Amerikaanse soldaten Velp bevrijdden na bijna 5 jaar bezetting door de Duitsers. Er doen vast nog verhalen de ronde in Velpse families over b.v. over de opmars o.l.v. captain VanPoyck naar de Graafsche bezette brug, de dramatische val van Curtis Morris, een Duitse tank bij de roadblock op de Bosschebaan, de Canadezen gestationeerd in Jezuïtenklooster Mariendaal en over het tijdelijke postkantoor bij de familie Koolen op de Tolschestraat. Wij van Velps-Heem, nodigen u graag uit voor een bijeenkomst in september van dit jaar om samen die verhalen te vertellen en de eventuele foto’s die daar nog van zijn te bekijken. Daarom willen wij u vragen de oude fotodozen nog eens te doorzoeken bij oudere familieleden en naar hun ervaringen van toen te vragen. Op deze bevrijdingsfoto ziet u blije Velpse mensen, kent u ze?